
Vi ser detta som ett logiskt steg på vägen mot att minska statens och skattekollektivets engagemang i hur människor bor i förhållande till arbetsplatsen. Skattelättnad ges dock inte för distansarbete som sker från bostaden och därmed spar resor, trots att detta förstås kan vara det minst belastande för klimat, lokal luftkvalitet, trängsel och buller.ĭen nedre gränsen på 30 km för att få ersättning gör att många som idag har kortare till jobbet och bor i lägen med bristfällig kollektivtrafik, blir av med sin skattelättnad för arbetsresor. Den gynnar också samåkning, eftersom alla personer i fordonet får samma skattelättnad per person. Utifrån detta är förslaget ett steg i rätt riktning, som ska ses som ett paket där Bonus-Malus utvecklas för nya fordon och konvertering av befintliga, reduktionsplikt, flexibla parkeringsnormer, utbyggnad och ökad tillgång på förnybara bränslen och el är andra viktiga pusselbitar.ĭen nya modellen gynnar kollektivtrafikresenärer jämfört med dagens system, eftersom reduktionen blir lika för alla transportslag och enbart baserat på avstånd, därtill med högre krav på tidsvinst för att få ersättning för bilresa än Tills detta sker – alternativt om politiken inte ens på sikt vill fasa ut reseavdraget – bör reduktionen utformas för att träffsäkert bidra till minskad klimatpåverkan från transporterna, vilket i nuläget i praktiken innebär att öka andelen kollektivt resande och samåkning, samt – där så är möjligt – distansarbete. Detta skulle frigöra flera miljarder kronor per år, som bör användas till mobilitetsåtgärder som minskar transportsektorns klimatpåverkan och därmed bidrar till måluppfyllelse. Skattereduktion för resande bör i grunden fasas ut till 2030 det är inte statens och skattekollektivets uppgift att delfinansiera eller subventionera enskildas resor till och från jobbet och det bör vara den enskildes val och ansvar hur man bor i förhållande till sin arbetsplats.


Bristfällig kollektivtrafik definieras som att man vinner 2,5 timmar per dag på att ta bilen jämfört med kollektivtrafiken.

Det innebär att skattelättnaden blir oberoende av den skattskyldiges inkomst och marginalskatt.

